Międzynarodowy projekt Jugend debattiert international - Młodzież debatuje to konkurs dla uczniów szkół średnich, w których prowadzona jest nauka języka niemieckiego.
Odbywa się on w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Projekt ten motywuje do nauki języka niemieckiego, umożliwia przeprowadzenie zajęć w ciekawej formie i stanowi przyczynek do edukacji politycznej młodzieży.
Obejmuje on trening językowy podczas lekcji, doskonalenie zawodowe nauczycieli i intensywny trening debatowania dla zwycięzców. Ale to nie wszystko - projekt to także satysfakcja płynąca z prowadzenia fascynujących debat na interesujące tematy.
Organizatorami konkursu są Goethe-Institut, Fundacja „Pamięć, Odpowiedzialność i Przyszłość“ i fundacja Gemeinnützige Hertie-Stiftung. Obecnie konkurs odbywa się w Polsce, Czechach, Estonii, w Łotwie, Litwie, w Rosji (w Moskwie i Sankt Petersburgu), w Ukrainie i Węgrzech.
W tym roku VII LO może poszczycić się ogromnym sukcesem, bowiem dwóch uczniów naszej szkoły: Aleksander Rajczewski i Paweł Łuczak reprezentowali nas w półfinale i finale krajowym konkursu, a Olek zajął I miejsce w Polsce i w październiku będzie reprezentował Polskę w edycji międzynarodowej.
Sukces cieszy tym bardziej, że obaj są absolwentami naszego Gimnazjum Dwujęzycznego i raptem pięć lat temu rozpoczęli swoją przygodę z językiem niemieckim. [MK]
Oto relacje Aleksandra i Pawła z zakończonego sukcesem udziału w debacie:
W dniach 26-28 maja w Warszawie w Goethe Institut w Warszawie odbyły się seminaria dla zwycięzców ćwierćfinałów konkursu po tytułem: Jugend Debattiert International.
Zajęcia były prowadzone w całości w języku niemieckim i dotyczyły trudnej sztuki retoryki. Uzyskana w ten sposób wiedza pozwoliła nam, zawodnikom Wielkopolski, godnie reprezentować nasze województwo w późniejszych etapach konkursu.
W czwartek 29 maja razem z Pawłem Łuczakiem i sześcioma najlepszymi zawodnikami z całej Polski braliśmy udział w debacie na temat zakazu handlu w niedziele.
Stanowisko każdego zawodnika zgodnie z zasadami zostało wybrane drogą losowania, toteż każdy debatujący przygotował się wcześniej do obrony obu stanowisk, zarówno zgodnie jak i niezgodnego z jego własnym zdaniem na dany temat. Ja, jak i Paweł, stanęliśmy na pozycji przeciwników zakazu handlu.
Na podstawie przebiegu debaty Jury oceniało każdego z zawodników pod kątem kilku kryteriów - między innymi: wiedzy w zakresie tematu debaty, umiejętności słuchania innych i umiejętności przekonywania do swoich racji.
Półfinał był niestety ostatnim etap, w którym Wielkopolska mogła poszczyć się dwoma reprezentantami, gdyż do finału przeszedłem tylko ja. Po tym sukcesie nie miałem czasu na świętowanie, ponieważ musiałem przygotować się do debaty finałowej, której tematem był zakaz frackingu, metody wydobywania gazu łupkowego.
Ponownie, jak w przypadku poprzedniej rundy, także i tu stanowisko debatujących było losowane. Podczas finału, który odbył się w piątek 30 maja w siedzibie Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, musiałem stanąć po stronie przeciwników frackingu, którzy jednocześnie sprzeciwiają się wydobyciu gazu łupkowego w Polsce. Stanowisko to jest całkowicie odmienne od mojego osobistego. Mimo braku mentalnej zgody co do reprezentowanego poglądu podczas debaty zrobiłem użytek z moich umiejętności oratorskich, argumentując poprzez skupianie się na zagrożeniach środowiska naturalnego związanych, jednocześnie proponując alternatywne metody zdobywanie energii, które mogą być dla naszego kraju bardziej korzystne niż eksploatacja wspomnianego paliwa.
Jury oceniło mój występ bardzo pozytywnie, przyznając mi pierwsze miejsce w Polsce w tegorocznej edycji Jugend Debattiert International.
Zwycięstwo napełniło mnie oraz panią nauczycielkę języka niemieckiego, Petrę Becker, dumą i radością. Moja wygrana nie była owocem tylko mojej pracy, ale też nauczycieli języka niemieckiego w VII Liceum Ogólnokształcącym im. Dąbrówki, a także uczniów tej szkoły w tym Aleksandry Smagały [zeszłorocznej półfinalistki konkursu, RN], która jako osoba doświadczona w tym konkursie służyła mi radą i pomocą.
W październiku 2014 roku odbędzie się międzynarodowa edycja tego konkursu, w której będą brały udział pary najlepszych debatujących z różnych krajów. Będzie ona miała miejsce w Warszawie. Będę reprezentował nasz kraj w parze z Ireną Drozd – drugą najlepszą debatującą.
[Aleksander Rajczewski]
W minionym tygodniu w Warszawie odbyło się seminarium dla uczestników oraz półfinał i finał krajowy konkursu Jugend Debattiert International.
Ósemka najlepiej debatujących uczniów z całej Polski miała okazję zmierzyć się z pytaniami dotyczącymi zagadnień z obszarów gospodarki, polityki i etyki.
Wraz z Aleksandrem Rajczewskim mięliśmy przyjemność uczestniczyć w tym ciekawym przedsięwzięciu.
Pierwsze trzy dni pobytu w Warszawie upłynęły pod znakiem wnikliwej i solidnej nauki oraz szkolenia z zakresu retoryki i sztuki mówienia, a także zagadnień ściśle związanych z debatowaniem. Oczywiście, by nie popaść w rutynę nieustannego treningu, popołudniami i wieczorami korzystaliśmy z okazji, aby poznać Warszawę od strony historycznej i kulturalnej.
Czwartkowe przedpołudnie było pierwszą okazją do tego, by sprawdzić nasze umiejętności, te nowo nabyte, jak i wyniesione już wcześniej z przygotowań.
Półfinałowe pytanie brzmiało: „Sollen alle Geschäfte in Polen sonntags geschlossen bleiben?“ (Czy sklepy w Polsce powinny być w niedziele zamknięte). Mój udział zakończył się niestety już na tym etapie, z kolei Aleksander przebrnął dalej bez większych problemów. Tak więc gdy ja próbowałem przełknąć gorycz porażki, mój kolega przygotowywał się do finałowego starcia.
Miało ono miejsce w piątek rano w siedzibie Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. Z tego etapu, do fazy międzynarodowego awansuje zawsze dwóch najlepszych uczestników. Aleksander Rajczewski reprezentował pozycję PRO II odnośnie pytania „Soll fracking in Polen verboten werden?” (Czy powinno się zabronić szczelinowania hydraulicznego w Polsce?). Zaprezentował on pełnię swoich możliwości, udowadniając tym samym swoją wyższość nad pozostałymi debatującymi i zajął w finale pierwsze miejsce!
Humory w ekipie z Poznania, składającej się z Aleksandra Rajczewskiego, Aleksandry Smagały (jurorka), pani Petry Becker (nauczycielka) oraz mojej osoby były więc znakomite i pozostały takie aż do samego powrotu do domu.
Sukcesów Aleksandra i moich nie byłoby oczywiście bez zaangażowania osób z naszego najbliższego otoczenia, w związku z czym wspólnie chcielibyśmy podziękować: pani Petrze Becker za pomoc w treningach i wprowadzenie nas w struktury JDI, Aleksandrze Smagale za wskazówki, rady, podpowiedzi i wsparcie mentalne, pozostałym nauczycielom i uczniom VII LO w Poznaniu oraz wszystkim innym, którzy znacząco przyczynili się do tego osiągnięcia.
[Paweł Łuczak]