8 lutego klasa 2c wzięła udział w warsztatach zorganizowanych przez wydział geograficzny Uniwersytetu Adama Mickiewicza z okazji 35-lecia wyprawy do zatoki Petunia.    

        

W warsztatach wzięły udział klasy geograficzne z kilku poznańskich liceów. Podczas zajęć uczniowie zostali podzieleni na grupy i pod okiem studentów wykonywali przygotowane dla nich zadania. Zorganizowano siedem stacji, na których uczniowie dowiadywali się,  jak naukowcy przygotowują się do wyprawy na Spitsbergen oraz czym się tam zajmują.

            Warsztaty były  w formie praktycznych zadań, gdzie licealiści na każdym stanowisku uczyli się o innych aspektach badań polarnych. Na jednym ze stanowisk uczniowie mieli okazję stworzyć komputerowy model lodowca oraz dowiedzieli się, jak wykorzystuje się drony i georadary na dalekiej północy. Rozmawiali z osobą prowadzącą badania o rosnącej tam roślinności – tundrze.

            Doświadczenia  miały na celu przedstawić,  co roślinny mogą powiedzieć nam o przeszłości i klimacie. Uczestnicy brali też udział w wykładzie, którego tematem były lodowce i co się stanie, gdy one znikną. Młodzież dowiedziała się, jak naukowcy radzą sobie tak daleko od cywilizacji i w jakich warunkach  mieszkają podczas badań. Jednym stanowiskiem na warsztatach zajmowali się uczniowie Politechniki Poznańskiej, którzy opowiadali o urządzeniu, dzięki któremu osoby na Spitsbergenie mogą kontaktować się ze światem bez Internetu i zasięgu.

            Zajęcia odbywały się również na zewnątrz, gdzie licealiści przeprowadzali badania hydrologiczne. Byli też na dachu w stacji meteorologicznej, gdzie dowiedzieli się o pogodzie na Spitsbergenie i o podstawach polarnej meteorologii i klimatologii. 

            Po przejściu wszystkich stanowisk uczestnicy zebrali się w sali, aby podsumować spotkanie i podziękować prowadzącym. Naszym uczniom bardzo podobały się zajęcia, a najbardziej fakt, że sami mogli wziąć udział w doświadczeniach. Wszyscy wyszli z zajęć bardzo zadowoleni ze zdobytej wiedzy i pełni wrażeń. Mamy nadzieję, że będziemy mogli brać udział w jeszcze wielu tego typu zajęciach. [uczniowie klasy 2C]