W naszej Szkole tradycja debatowania jest długa i bogata, ale dopiero w tym roku rozgrywamy pierwszy ogólnoszkolny Turniej Debat w formacie oksfordzkim, w którym mogły brać udział drużyny z wszystkich klas. Poprzedzony został warsztatami przeprowadzonymi na lekcjach wychowawczych przez członków Szkolnego Klubu Debat.

Za nami etap eliminacyjny, który, po wyrównanych i emocjonujących pojedynkach, przeszły pomyślnie drużyny z klas: 3D, 1E, 1C i zero. Komisja ekspertów, złożona m. in. z byłych utytułowanych reprezentantów Dąbrówki, doceniła wysoki poziom mówców i logiczną argumentację drużyn. Eliminacje oglądała licznie zgromadzona w świetlicy publiczność, a zwłaszcza koleżanki i koledzy z klas pojedynkujących się drużyn.

Za tydzień półfinały i finał! Poniedziałek 19.06. zapowiada się więc emocjonująco! Na zwycięzców czekają nagrody ufundowane przez Radę Rodziców, a w komisji Turnieju zasiądzie członkini Klubu Debat Uniwersytetu im. A. Mickiewicza. Oczekując na to wydarzenie, publikujemy zdjęcia z etapu eliminacyjnego.oraz tezy, nad którymi będą debatować uczestnicy podczas półfinału i starcia o pierwsze i trzecie miejsce. Życzymy wszystkim zwycięstwa!

Półfinał:

Na potrzeby tej debaty załóżmy, że istnieje algorytm, który jest w stanie łączyć ze sobą pary ludzi na podstawie danych. Do tych danych należą m.in. cechy fizyczne (takie jak wzrost i wiek), ale także społeczne (takie jak wyznawana religia i poglądy polityczne). Algorytm dopasowuje do siebie ludzi na podstawie oszacowania, jakie połączenie cech ma największe szanse na utworzenie dobrego związku.

TEZA:

Lepszy jest świat, w którym dominującą normą jest łączenie się ludzi w pary na podstawie algorytmu.

Finał:

Na potrzeby tej debaty przyjmijmy, że ludzie zawsze są świadomi tego, w jaki sposób kształtują się ich zdolności. W obecnym świecie zdolności kognitywne (umiejętności związane z przyswajaniem i wykorzystywaniem wiedzy) są determinowane w 50% przez czynniki środowiskowe i w 50% przez czynniki biologiczne.

TEZA:

Lepszy jest świat, w którym zdolności kognitywne są w 100% determinowane przez czynniki środowiskowe.

[RKA]