Ponieważ wiele materiałów dydaktycznych do nauki języka niemieckiego tylko częściowo odpowiada aktualnemu stanowi wiedzy pedagogicznej opartej na badaniach naukowych, dlatego nauczanie języka niemieckiego w wielu krajach odnosi jedynie umiarkowane sukcesy. Z tego właśnie powodu zrodził się pomysł stworzenia scenariuszy lekcji języka niemieckiego uwzględniających koncepcję zintegrowanego kształcenia językowego i kulturowego w ramach międzynarodowego projektu Learning scenarios to support inclusive language and culture education for heterogeneous school classes.
Projekt ten łączy w sobie wiedzę specjalistyczną Belgijskiego Stowarzyszenia Germanistów i Nauczycieli Języka Niemieckiego (Belgischer Germanisten- und Deutschlehrerverband), uniwersytetów w Bolzano, Antwerpii, Louvain-La-Neuve, UAM Poznaniu i Göteborgu oraz ich szkół partnerskich. Poznań reprezentuje VII Liceum Ogólnokształcące im. Dąbrówki, szkoła, która od lat współpracuje z Instytutem Filologii Germańskiej UAM. Współpraca ww. instytucji ma na celu opracowanie, wdrożenie i ewaluację scenariuszy nauczania, które oferują nauczycielom wsparcie dydaktyczne dla nauczania opartego na współpracy i zorientowanego na ucznia w klasach kulturowo heterogenicznych.
Projekt finansowany jest ze środków Narodowej Agencji Programu Erasmus+ (Key Action 2 – Strategic Partnerships in the field of education, training and youth). Koordynatorem projektu jest Uniwersytet w Antwerpii (Belgia).
W ramach projektu w pierwszej kolejności zdiagnozowano specyficzne potrzeby grup docelowych w poszczególnych ośrodkach partnerskich: nauczycieli języka niemieckiego pracujących w klasach heterogenicznych kulturowo, uczniów oraz szkół jako instytucji. Obecnie opracowywane są scenariusze lekcji języka niemieckiego uwzględniające koncepcję zintegrowanego kształcenia językowego i kulturowego. Scenariusze te, wraz z metodycznymi i pedagogicznymi komentarzami, będą docelowo dostępne na specjalnie zaprojektowanej platformie e-learningowej. Przewidziane jest również opracowanie koncepcji szkoleń służących rozpowszechnieniu i integrowaniu scenariuszy w ramach istniejących programów nauczania języka niemieckiego.
Ze względu na pandemię spotkanie inauguracyjne, zamiast w Brukseli odbyło się na platformie MS Teams, jak zresztą wszystkie kolejne spotkania. Dopiero we wrześniu 2021 roku udało się zorganizować pierwsze stacjonarne spotkanie, na które wszystkich partnerów zaprosili do Brixen koleżanki i koledzy z Włoch. Gospodarzem spotkania był bowiem Uniwersytet w Bolzano. W czasie spotkania omówiono dotychczasowe działania w ramach projektu. Każda grupa zaprezentowała przygotowane i opracowane wcześniej w zespołach innowacyjne scenariusze zajęć języka niemieckiego dla grup językowych z uwzględnieniem grup heterogenicznych. Wreszcie mieliśmy możliwość osobistego poznania się oraz bezpośrednich rozmów, dzięki którym między innymi powstał pomysł wykorzystania platformy eTwinning i włączenia do współpracy uczniów szkół partnerskich.
Najbliższe spotkanie zaplanowane jest na styczeń w Belgii, natomiast do Poznania zaprosimy naszych partnerów w czerwcu 2022 roku. Projekt potrwa do 31.08.2023.
Szczegółowe informacje na temat projektu dostępne są na stronie internetowej: https://www.lernszenarien.eu oraz na facebooku: https://www.facebook.com/E-LearnScene-109864677603208.
[Małgorzata Kraśnik]